onsdag 15 april 2015

Freshta - en av många

Freshta kom hit för ett år sedan från Áfganistan. Hon gjorde sin andra interjuv den 17/11 och väntar nu på sitt besked. Jag är ung säger hon. Mitt liv bara försvinner. Jag vill studera. Jag vill arbeta. Den här väntan gör mitt sinne alldeles svart. Detta är något vi hör hela tiden. Det är många på Restad Gård som är i Freshtas situation. Så mycket väntan.


På frågan vad hon tycker om Sverige svarar hon att människorna verkar så fina och snälla. Det är rent och en så fin miljö. Jag känner mig respekterad och säker. Support har gett mig möjlighet att lära mig simma i vinterns simkurs för kvinnor. Detta är något jag aldrig skulle kunna göra i mitt hemland. Jag har också möjlighet att deltaga i en studiecirkel i svenska. Jag hoppas kunna lär mig cykla snart. 
En anonym givare har givit 20 simtillfällen i Vattenpalatset för de kvinnor som gick simkursen.  Förutom dessa 14 kvinnor har Support lärt 32 ungdomar och killar att simma. Totalt 46 stycken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar